Tukenasi menestyksen polulla.

Vaikuttava ja inhimillinen esihenkilötyö muutoksessa

Jos organisaation toiminta ja johtaminen on arjessa kunnossa, myös kriisissä on todennäköistä selvitä paremmin.

Nykypäivän työelämä on erityisen muuttuvaa. Johtajilta vaaditaan ketterää osaamista, jotta suunnitelluista tai suunnittelemattomista muutoksista selvittäisiin. Muutoksen johtamisen elementit muodostuvat käytännössä aivan samoista johtamiskäytännöistä, mitä vakiintuneessa arjessa pitäisi tapahtua. Epäselvässä ja epävarmassa tilanteessa hyvien johtamiskäytäntöjen merkitys vain kasvaa, kun johtamisen tarve on entistä suurempi. Jos organisaation toiminta ja johtaminen on jo arjessa kunnossa, niin myös kriisissä on todennäköistä selvitä paremmin.

Esihenkilön merkitys muutostilanteen johtamisessa on keskeinen. Esihenkilö on linkki johdon ja henkilöstön välillä. Ylimmän johdon tulee antaa muutokselle ”kasvot”, tulee sitoutua ja uskoa muutokseen. Henkilöstö on kuitenkin se voimavara, joka tekee muutoksesta onnistuneen. Johdon määrittelemä muutosvisio ja -strategia pitää osata tehdä näkyväksi. Henkilöstö kaipaa perusteluja kysymyksiin ”miksi tämä muutos pitää tehdä, miten minulle ja meille käy?”. Usein johto tuo perusteluja esille eri kanavien kautta henkilöstölle, mutta saako henkilöstö vastauksia heitä askarruttaviin kysymyksiin?

Hyvällä suunnittelulla luodaan selkeä visio ja strategia. Suunnitteluun kuuluu myös aikataulutus eli vaiheistus ja muutosvauhti. Muutoksen onnistuminen koko organisaatiossa ratkaistaan yleensä ensimmäisen sadan päivän aikana. Alku muodostunee siis merkittäväksi tulevaisuutta ajatellen. Heti starttivaiheessa henkilöstö on hyvä ottaa muutokseen aktiivisesti mukaan – osallistetaan ja luodaan vaikuttamismahdollisuuksia. Muutosvastarintaa on aina, joten yksilöiden kohtaaminen on tärkeää esimerkiksi arvostuksella, vuorovaikutuksella, yhteisillä tapahtumilla, toiminnallisilla menetelmillä ja monipuolisella viestinnällä.

Yksilöiden muutoksen tarpeen ymmärtämisen ja yksilöllisen kohtaamisen myötä on helpompi jatkaa tiimien johtamista. Toimintatapoja on monenlaisia, mutta työhyvinvointiin kannattaa joka tapauksessa panostaa. Tällä työhyvinvoinnilla tarkoitamme nimenomaan laaja-alaista, jossa yksilön toimintakyky, ammatillinen osaaminen, organisaation toiminta, johtaminen, tiimin vuorovaikutus, viestintä, työn hallinta sekä vaikuttamismahdollisuudet tulisivat korostetusti esille.

Henkilöstön johtaminen muutoksessa vaatii arvostusta, reiluutta, avoimuutta ja läsnäoloa. Johtaminen ei onnistu pelkästään puhelimella tai sähköpostilla. Esihenkilön on kyettävä empatiaan ja inhimillisyyteen, jossa myös yksilöt tulee huomioitua. Muutoksen eri vaiheissa yksilöillä voi ilmetä pelkotiloja, vihaa tai surua. Työyhteisön moninaisuus voi korostua. Onnistuneessa henkilöstön muutosjohtamisessa työn ilo on mahdollista vahvistaa hyvällä esihenkilötyöllä.

Kirjoittanut valmentajamme Olli Hyyppä.

Kuuntele Ollin ja Juhan webinaari aiheesta!

Kaipaatko apua muutokseen, työkyvyn tai osaamisen johtamiseen? Ota yhteyttä!