Voiko myyminen olla myös auttamista?

Auttamiseen liittyy usein mielikuvia pyyteettömyydestä ja auttaja mielletään kympin tytöksi, joka uhrautuu muiden puolesta loputtomiin. Auttamistyöt nähdään kutsumusammatteina, joissa korvaus harvoin vastaa työn vaativuutta ja joissa rahasta puhuminen on epähienoa. Mitä tämä tarkoittaa valmennuksen tai ohjauksen myymisen näkökulmasta, kun ytimessä on asiakkaan auttaminen ja potentiaalin valjastaminen? Pitäisikö ohjaustyötä tehdä puhtaasti rakkaudesta lajiin ja toivoa nöyrästi, että se aikaa myöden näkyy myös mahdollisille tuleville asiakkaille? Vai voiko hyvä myynti, jolla autetaan asiakasta ostamaan, ollakin palvelua – siis auttamista?

Koen usein asiakkaana painetta soittaa oikeaan paikkaan ja tunnistaa omat tarpeet hyvin pitkälle ennen kuin apua on mahdollista saada. Palveluiden myynti on usein kovin osaamis- tai tuotepohjaista ja jo siksi itsessään enemmän tuottajan näkökulmasta katsottua. Jos työyhteisössäni on vähän pallo hukassa, tunnistanko tarvitaanko sovittelua, työnohjausta, coachingia vai työterveyden palveluja? Toivon, että meidän asiakkaamme kokevat ostamisen ja avun pyytämisen helpoksi ja tilauksensa tervetulleeksi.

Uskon, että hyvin tehty myynti helpottaa asiakkaan arkea ja tekee tuotteet ymmärrettäviksi. Aion siksi olla jatkossakin aivan hävyttömän ylpeä siitä, millaisia ammattilaisia meillä Jujulla on ja taistella sen puolesta, että asiakkaan tilaus osuisi juuri meille. Ja kun asiakkaan tilaus meille saapuu, pistämme parastamme, jotta juuri tämä asiakas hyötyy mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen. Me uskomme, että kivoille ihmisille tapahtuu kivoja asioita ja odotamme innolla Jujun kasvua ja kehittymistä kypsempään ikään. Sillä välin – mitä saisi olla? 😊

Ronja Rosman

KTM, Business coach, Työnohjaaja